Kununurra via Bungle Bungle naar Litchfield NP - Reisverslag uit Batchelor, Australië van Sara en Niels - WaarBenJij.nu Kununurra via Bungle Bungle naar Litchfield NP - Reisverslag uit Batchelor, Australië van Sara en Niels - WaarBenJij.nu

Kununurra via Bungle Bungle naar Litchfield NP

Door: Niels en Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara en Niels

27 September 2010 | Australië, Batchelor

18 t/m 27 september

G'day!

Op weg naar Bungle Bungle! Dat is nog best een eind rijden. Naar het visitor center in het park +/- 5 uur, waarvan 1,5 uur vanaf de afslag het park in over een echte 4WD weg van 53 km met heel veel 'you don't know what's around the corner' situaties en heel veel slechte stukken. Niels vond het wel erg leuk om te rijden omdat er in tegenstelling tot de GRR veel afwisseling was. Het park bestaat uit een noordelijk en een zuidelijk deel, we zijn eerst naar het zuidelijk deel gereden.  Het is best fris dus sinds lange tijd de truien weer nodig gehad! 's Avonds zitten we in de camper en horen we buiten geritsel. Niels zegt nog tegen Sara 'dit zijn dus geen voetstappen, maar zo klinken de bladeren in de bomen als het waait' Jaja... Een paar seconden later ziet Niels in het maanlicht een hele grote koe/stier voor de camper langs schuifelen, daarna nog een en nog een en nog een en ook een kalfje, een hele kudde trekt over de camping! We zijn maar even binnen gebleven...
De volgende dag vroeg op (5 uur) want we willen een hoop wandelingen doen. We beginnen met een wandeling tussen de bungles door. De bungles bestaan uit zandsteen met aan de buitenkant afwisselend een laag met bacteriën die daardoor donker kleurt en bescherming geeft en een laag zonder die daardoor rood kleurt. Daardoor ontstaat het bekende beeld van de bungles. We wilden onze bergschoenen aan, maar Sara kwam tot de vervelende ontdekking dat haar zolen aan het loslaten zijn! Ze zijn inmiddels ook wel 9 jaar oud. Dan maar op wandelschoenen, was ook prima voor deze wandelingen. Hierna lopen we nog naar de Cathedral Gorge, inderdaad lijkt het op een kathedraal en een look-out. In plaats van de verwachtte 4 uur zijn we binnen 2 uur weer terug en rijden we door naar de laatste geplande wandeling in het noordelijk deel, 1 uur rijden verder. We besluiten maar meteen de lange wandeling die voor morgenochtend gepland stond te doen, het is toch nog ochtend... Ook hier zijn we sneller dan staat aangegeven weer terug en na de lunch doen we de 2 andere wandelingen die nog over zijn. Deze gaan door een nauwe kloof en weer naar een look-out. Hierna door naar de camping en heeft Sara de bushdouche in elkaar gezet, een zak met een slang eraan die je eerst in de zon laat opwarmen en daarna in de boom hangt. Op de campings in dit park zijn alleen bushtoiletten en als het zo warm is is het toch wel lekker om even te 'douchen', ookal is het in de open lucht.
Uitgekeken op de Bungles Bungles vanaf de grond zijn we de volgende ochtend weer terug gereden naar Kununurra en hebben daar vandaan een rondvlucht over het NP gemaakt. We hingen met 5 man inclusief piloot in een 6 persoons vliegtuigje hop de lucht in. Sara was de co-piloot! Ze mocht helaas alleen niet aan het stuur en de pedalen komen, maar misschien maar beter ook ;-). Niels werd achterin weggestopt. Vanuit de lucht was het ook een mooi gezicht.
21/9 is de grote dag! De camper (richtingaanwijzer) wordt gemaakt! Maar het is ook de verjaardag van Niels :-) Van Sara krijgt hij kaartjes voor een musical in
Melbourne, dus nog even wachten hierop! Toen de auto weg gebracht, helaas werd het probleem niet gevonden maar nu doet hij het (tijdelijk) weer. Voor de zekerheid maar wat extra zekeringen erbij gekocht. Hierna op weg naar Katherine slaat de stop inderdaad weer door bij het naar rechts gaan. Als we de WA --> NT border overgaan is het ineens 1,5 uur later dus dat betekent horloge verzetten en ook 'langer' licht. 's Avonds zijn we uit eten geweest en het was erg lekker!
De volgende dag zijn we naar het plaatselijke museum geweest met een hoop oude troep. Ze hadden ook een oud Flying Doctor toestel staan en een hoop oude medische instrumenten. Verder was er een video over de overstroming van 1998 te zien, erg indrukwekkend. Het gekke is dat ze hierna gewoon alles hebben schoongemaakt en opgebouwd en niets hebben veranderd om het nog eens te voorkomen. In 2006 was er weer een overstroming maar niet zo erg als in 1998. Hierna zijn we naar de Cutta Cutta Caves, een grot met stalactieten en stalagmieten en waar slangen geregeld op het looppad vallen... Gelukkig niet toen wij er waren ;-) Foto's volgen trouwens later, we snappen dat jullie wat bewijzen willen zien, maar het kost te veel tijd (en geld) om te uploaden! Terug op de camping lekker in het zwembad afgekoeld. Alle 'normale' campings hebben trouwens een zwembad, echt nodig ook met deze temperaturen!
De volgende dag hebben we een cruise gemaakt door Katherine Gorge en nog even gezwommen en gerelaxed. 's Avonds hadden we gereserveerd om een Stockman's Dinner te doen. Dit is avondeten op de wijze van een koeiendrijver in de outback. Het was erg geslaagd met leuke verhalen verteld door de host. Op dinsdag waren we al langs geweest om voor Niels verjaardag daar te eten, maar toen was het helaas al vol. Nu kreeg Niels een taartje van cakejes en een kaarsje met muziek erop van de host en werd toegezongen door iedereen. De host was het niet vergeten! Erg aardig en verrassend! We gingen laat naar bed en stonden weer vroeg op om naar Kakadu NP te rijden. Dit ging via Edith Falls, waar voor de verandering wel water van de waterval afkwam. We zijn er naar toe gezwommen. Hierna doorgereden naar een camping bij Cooinda in Kakadu NP. Daar hebben we een sunset en een sunrise cruise geboekt over de Yellow River, was maar $10 extra voor de sunsetcruise, dus wij als echte Nederlanders konden dat niet aan ons voorbij laten gaan! Bij de cruises veel salties en vogels gezien, erg leuk! Na de sunrise cruise zat er nog een ontbijt bij, hebben we goed ons best op gedaan, dus lunchen was niet meer nodig ;-) hierna nog even naar Nourlangie Rock gereden en wat Aboriginal Art krabbels bekeken. Op de camping is trouwens een geairconditionde ruimte waar je gratis gebruik van kan maken! Echt een uitkomst.
De volgende dag naar de Jim Jim en de Twintig Falls gereden over een 4WD track en door water. Van deze watervallen kwam ook water! Het was wel een hoop geklauter over rotsen om er te komen, maar een verfrissende duik aan het eind maakt het weer allemaal goed :-). Op de terugweg vind Niels dat de auto raar reed en na de banden gecheckt te hebben bleek dat we een lekke band hadden!! Die moesten we dus in de brandende zon verwisselen... Maar het ging gelukkig vrij voorspoedig en na wat zweten en kibbelen was het gelukt. We moeten de band dus even laten fixen. De hele GRR geen problemen en 5 dagen voordat we de camper inleveren toch nog een lekke band... De volgende dag hebben we de band bij Jabiru afgeleverd en zijn we naar Ubirr gegaan voor weer wat Aboriginal Art en een wandeling. Hierna de band weer opgehaald, er zaten 3 kleine gaatjes in, nu weer heel! Hierna op weg naar Litchfield... We zitten nu in Darwin en morgen vliegen we naar Adelaide, de rest volgt later.

CYA, Niels en Sara

• 01 Oktober 2010 - 07:52

Franka:

Dat is pas Nederlands, je tijdens het ontbijt volstoppen zodat je geen lunch meer hoeft te kopen;-) hihihi

• 01 Oktober 2010 - 13:02

Koradina De Nes:

Van Harte gefeliciteerd Niels met je verjaardag, leuk voor jullie met dat heerlijke diner. Krokodils BRRRRR. ik moet er niet aan denken. op de foto te zien zijn jullie niet bang. endie vallende slangen (jakkies) toch veel genieten en blessings voor de verdere reis maar weer. fijn met die foto's erbij. Hugs en tot vogende mail:)omaatje Koradina.

• 06 Oktober 2010 - 15:06

Rody:

Okay dan. Als de banden lek gaan zou ik zeggen; dumpen die camper!