The Gibb River Road - Broom naar Kununurra - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Sara en Niels - WaarBenJij.nu The Gibb River Road - Broom naar Kununurra - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Sara en Niels - WaarBenJij.nu

The Gibb River Road - Broom naar Kununurra

Door: Niels en Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara en Niels

17 September 2010 | Australië, Kununurra

11 t/m 17 september

G'day!

Het is zaterdag en vandaag vertrekken we naar Derby, ons startpunt voor de Gibb River Road (GRR). Dat is een weg die alleen te bereiden is met een 4WD met een aantal rivercrossings en daarmee de hoofdreden om een 4WD campervan te huren. We hebben al een aantal keer de 4WD nodig gehad, dus we weten dat dat het doet. We zijn benieuwd! Maar eerst naar Derby dus. Daar hebben we de laatste updates over de wegcondities gekregen (eerste stuk goed, daarna wat ruwer en meer corrogated) en hebben we voldoende eten en drinken ingeslagen om een paar dagen extra te kunnen overleven. Er wordt aangeraden om voor 3 dagen extra mee te nemen voor het geval je ergens komt vast te zitten met bijvoorbeeld een lekke band. Wij komen eigenlijk alleen bij de hoofd attracties, dus we verwachten niet echt problemen. Bij het visitor center vroegen ze nog of we op benzine rijden en hoe groot onze tanken zijn, omdat het eerste roadhouse waar je kan tanken door Aboriginals gerund wordt en zij het daar niet goed managen. Het komt geregeld voor dat de benzine halverwege de week op is... Gelukkig rijden wij op diesel en was er iets daarvoor nog een punt waar je dat kan tanken. We hebben 5 dagen uitgetrokken om de bijna 700 km te rijden inclusief alle zijweggetjes. Vanaf Broome hebben we echt last van de hitte en slapen we helaas niet heel erg goed zonder airco. We hebben 1 ventilatortje, maar koeler wordt het er niet echt van en hij is alleen te gebruiken als we stroom hebben. Vlak voor Derby rijden we nog langs een oude Prison Tree, een hele brede boab waar vroeger tijdelijk gevangenen, voornamelijk Aboriginals, in werden vastgehouden. De stam is namelijk hol omdat de boab uitzet om water te verzamelen voor in het droge seizoen. Tegenwoordig wonen er vooral slangen in.
De volgende dag vertrekken we naar de GRR en rijden we de eerste 63 km nog over asfalt. Daarna begint de dirt road en hij valt ons mee, wel een hoop gehobbel en bobbel, maar dat is nog even de juiste snelheid vinden. De eerste afslag die we nemen gaat naar de Windjana Gorge waar we gaan overnachten en naar Tunnel Creek dat we eerst bezoeken. Deze weg is erg ruw! De Landcruiser brengt ons toch veilig op de bestemming gelukkig :-). We rijden nog langs de ruïnes van een politiebureau waar een heel verhaal bij hoort, met betrokken Aboriginals. Bij Tunnel Creek pakken we onze hoofdlampjes en zaklampen en gaan op weg de tunnel in. Het is echt donker, dus de lichtjes zijn zeker nodig. We lopen afwisselend over zandbanken en door het water dat op z'n max tot boven de knieën komt. Halverwege is een open plek waar een heleboel vleermuizen in de bomen hangen en af en toe naar een andere boom vliegen. In de tunnel zitten er ook een aantal. Aan het eind van de tunnel vind het beekje zijn weg verder en wij keren weer om. Bij Windjana Gorge hebben we een wandeling gemaakt en hebben we veel freshies (freshwater crocodiles, doen in principe niets als je ze met rust laat) gezien. We verbleven op de bushcamping daar, maar er waren wel toiletten en douches. Van een Nederlands/Engels stel dat de camper weer bijna ging inleveren hebben we een 2e ventilator gekregen die via de sigarettenaansteker van de auto werkt, erg handig als je geen stroom hebt!
De 2e dag op de GRR hebben we 2 wandelingen gemaakt. De eerste eindigde in een loop, maar bleek halverwege de loop bij een uitkijkpunt dat nog in aanbouw was op te houden, het was nog niet af! Dus zelfde weg weer terug. Als ze dat nou ergens aan het begin op een bordje zetten... Maar overal leek de wandeling gewoon af, raar! Het was inmiddels al behoorlijk heet. De 2e wandeling, bij Bell Gorge, ging naar een pool waar we lekker in hebben afgekoeld. Het water was wel iets groener van de algen dan verwacht dus echt lekker schoon werd je er niet van. Maar heerlijk verfrissend! Hierna doorgereden naar Silent Grove en Niels heeft de stop van de richtingaanwijzer die was doorgeslagen vervangen. We zaten 's avonds rustig in het donker buiten toen Sara ineens opsprong en de camper in vluchtte. Er kwam een slang naar ons toegegleden!! Doemde zomaar op uit de duisternis. Hij was wel 3 meter lang. Niels sprong ook op, maar dat was om de camera te pakken ;-). Later toen we gingen douchen hing de slang in een boom, waarschijnlijk was hij niet echt gevaarlijk, toch nemen we liever geen risico. We zijn niet zo goed in het onderscheiden van verschillende slangensoorten. 's Nachts worden we zowaar wakker van regen. Toch niet een te vroeg begin van The Wet?
Dag 3 op de GRR eerst naar Adcock Gorge voor een wandeling naar de falls. Ook hier weinig water en een poging naar een hoger gelegen pool te komen strand bij de hoge rotsen. Door naar Galvin Gorge voor een korte wandeling naar een pooltje waar Niels even induikt en Sara een beetje poedelt. Hierna door naar Barnett Roadhouse, de benzine is inderdaad op en verder mag je max 30 liter diesel tanken! Het weggetje naar de camping gaat goed totdat het ineens heel hard begint te regenen. Bij een bocht glijdt de achterkant van de auto ineens weg! Niels reageert zoals hij op de slipcursus geleerd heeft en het loopt goed af. Dat was wel even schrikken! Zwitsers die we later spraken die na ons waren gekomen hadden nergens last van gehad. De aarde heeft ook niet lang nodig om het water op te nemen, het is kurkdroog. We zwemmen nog even in het meertje aan de camping en er komen nog wat visjes aan de voeten van Sara knabbelen, dat was ook even schrikken! Ze eten de dode huid op, maar je moet het wel even weten... Het regent de hele avond en we koken snel tussendoor als het even droog is. De volgende ochtend gaan we met een Dinky het meertje over en maken als eerste mensen die dag de wandeling naar Manning Falls. Erg mooi en rustig! Als we alweer halverwege de terugweg zijn komen we pas de volgende wandelaars tegen. Toen we weer met de dinky overgingen zagen we nog een freshie op een rots zitten. Als Sara dit gister geweten had was ze niet gaan zwemmen! Na terugkomst zijn we naar El Questro gereden, zo'n 300 km verder. Onderweg moesten we een rivier oversteken, de Pentecost River, hij viel gelukkig mee. Onderweg bleek de richtingaanwijzer weer te zijn doorgebrand, dus bij El Questro maar weer een nieuwe (dure! $5) zekering gekocht. Het was erg benauwd en bewolkt en er stond geen zuchtje wind, een moeilijke nacht, totdat het een beetje ging regenen en het iets afkoelde.
Dag 5 zijn we vroeg begonnen en eerst naar de Zebedee Hot Springs gereden. Dat is warm water van zo'n 32 graden dat daar ontspringt. We vonden het niet heel bijzonder en na wat gebadderd te hebben zijn we doorgereden over een echte 4WD track met een hele diepe creekcrossing naar een wandeling van 2,5 uur bij Moonshine Gorge over veel rotsen en die eindigde bij een pool. Het was bewolkt, dus het werd gelukkig niet super warm. 's Middags bij El Questro Gorge een wandeling naar Halfway Pool gemaakt die zoals het woord al zegt halverwege ligt. Daarna werd het een moeilijk pad waarbij je eerst vanuit de pool over een hoge steile rots moest klauteren voordat je verder kon, dit lukte niet zo goed, dus maar daar gestopt en gezwommen. Terug op de camping besloten lekker uit eten te gaan. Het was ook zeker lekker!
Na een koelere nacht redelijk uitgeslapen opgestaan voor dag 6 van de GRR en op weg naar Emma Gorge. Hier hebben we een schitterende wandeling gemaakt weer eindigend bij een grote pool. Lekker gezwommen en weer terug gelopen. Na 33 km kwamen we bij het einde van de GRR terug op het asfalt en op de Great Northern Highway. Op naar Kununurra. Inmiddels had de richtingaanwijzer het voor de 3e keer begeven dus waarschijnlijk maakt een draadje ergens kortsluiting. In Kununurra maar even de verhuurder gebeld voor goedkeuring van reparatie en een afspraak voor dinsdag de 21e gemaakt bij een monteur. We willen namelijk eerst nog 2 dagen naar Purnululu NP (Bungle Bungle).

CYA, Niels en Sara

• 27 September 2010 - 07:15

Rody:

Weer een leuk verhaal. Ik zit tuurlijk in de trein nr mn werk. Spannend ook met die freshies, ik ken daar andere verhalen van. Doeiiiiii.

• 27 September 2010 - 09:08

Koradina De Nes:

Hallo lieve reizigers, fantastis hoe jullie je overal weten door te staan, die slang was wel echt eng hoor. wel moedig, ga zo door en geniet met volle teugen. tot de vogende keer .hugs en liefs je omaatje Koradina:)

• 27 September 2010 - 10:11

Franka:

Fijn dat alles zo goed gaat en dat het leuk is. Ik geniet met jullie mee! Maar euhm...kunnen jullie niet even wat foto's uploaden? Kunnen wij ook meegenieten, en anders kan ik dat stoere verhaal over die slang echt niet geloven hoor..ik heb bewijs nodig;-)

• 27 September 2010 - 16:11

Greetje, Frits:

Gezellig jullie verhalen, lekker wandelen, zwemmen, griezelen, maar wel leuk beesten te zien toch?
    Wij zijn blij dat alles goed is gegaan op de GRRoad. Goed hè je slipcursus, komt goed van pas. Jammer dat het zo warm is maar ja...Dikke kus en knuffel.

• 27 September 2010 - 19:10

Ineke:

Nou zeg, wat een avonturen en wij hier maar buffelen. Het is jullie van harte gegund hoor. Nog veel plezier en we zijn benieuwd wat Purnululu of Bungle Bungle is. Wij gaan donderdag naar Köln en volgende week naar Dreslar (sauerl.) Klinkt leuk he.Daar zijn helaas geen enge dieren.
    Groetjes Robbie en Ineke