Cape Range NP naar Karijini NP - Reisverslag uit Tom Price, Australië van Sara en Niels - WaarBenJij.nu Cape Range NP naar Karijini NP - Reisverslag uit Tom Price, Australië van Sara en Niels - WaarBenJij.nu

Cape Range NP naar Karijini NP

Door: Sara en Niels

Blijf op de hoogte en volg Sara en Niels

06 September 2010 | Australië, Tom Price

1 september t/m 6 september

G'day maar weer!

Vandaag hebben we geprobeerd om naar een ander plekje in Cape Range NP te gaan om zo dichter bij de snorkelspots te camperen. Daarvoor moesten we ons voor 7:30 melden bij de host van de plek waar we nu zaten. Via een radio proberen ze dan een ander plekje te regelen voordat bij de ingang nieuwe mensen worden toegelaten. Helaas, er ging daar niemand weg. Dan nog maar een nachtje bij Yardie Creek. In de ochtend zijn we via een 4WD weg naar een kloof gereden waar we blackfooted rock wallabies hebben gezien. Erg leuk en rustig daar! ook nog 2 'gewone' kangaroos gezien. Daarna zijn we via het visitor center naar een snorkelplek gereden bij Turquoise Bay. Hier heb je een drift snorkel. We moesten hiervoor een stukje terug over het strand lopen en dan de zee in gaan en vervolgens laat je je dan terugdrijven met de stroming over het reef. Mooi! Veel vissen gezien. Buiten het water was het best fris door de harde wind. Maar weer snel terug gegaan naar de camping om te lunchen. 's Middags een wandelingetje gemaakt over het strand en later nog een stukje met de camper gereden om de accu van de koelkast op te laden ;-). We zijn naar een uitzichtspunt in het park gereden en weer terug. Onderweg hebben we veel kangaroos gezien, dus moesten we voorzichtig rijden.
Op donderdag zijn we naar een 2e snorkelplek bij Lakeside gegaan. De stroming was hier erg sterk, daardoor was het niet zo leuk snorkelen. We werden bijna op het reef gedreven. Maar weer snel uit het water en verder gereden het park uit via Exmouth richting Tom Price. Hier hebben we onze eerste gratis overnachting gehad, op een 24-hour parking. Hier stonden al heel wat pensionado's (grey nomads) gezellig met elkaar te kletsen. Het toilet was hier helaas wel wat ranzig. Maar we moesten het er mee doen. Maar snel gaan slapen!
Op vrijdag zijn we doorgereden naar Tom Price, een mijnstadje. De 1e dieseltank was op een gegeven moment bijna leeg en we zijn overgeschakeld op de subtank. Deze gaf vrij snel aan dat hij al voor de helft leeg was, maar daarna bleef hij daar een uur op hangen. Gelukkig viel dat dus wel mee, want het volgende tankstation was nog ver weg! We zijn over een dirtroad gereden, dit was een shortcut en scheelde wel 70 km. Hij lag er goed bij, dus dat ging prima. Op de camping in Tom Price lekker gedouched, voor het eerst sinds 4 dagen..... en gewassen. Het waaide behoorlijk, dus de was moest goed vast. Nog een Nederlands stel ontmoet dat onze route precies andersom doet en alvast wat dingen gehoord over Broome.
De volgende dag hebben we 's ochtends voor het eerst ons blog bijgewerkt (de vorige 2 dus..) en daarna hebben we een IJzermijn tour gedaan. Erg indrukwekkend al die grote machines. De erts wordt in treinen afgevoerd van zo'n 2,4 km lang en +/- 260 000 ton zwaar. Hierna zijn we richting het Karijini NP gereden om de Hamersley Gorge te bezoeken. Hier naartoe gaat grotendeels over dirtroad. Bij de gorge kon je zwemmen en het pad was best steil. Het zag er idylisch uit. Weer terug op de camping snel gekookt, gegeten en afgewassen. Toen snel de camper in ivm muggen!
Op zondag zijn we naar het Karijini NP gereden en brengen we onze eerste nacht door op het Savannah Campground/ Eco retreat. Hier hebben we de Weano Gorge, Hancock Gorge en Oxer Lookout bekeken en bewandeld. Voor het eerst onze bergschoenen goed gebruikt, dus die van Niels kunnen niet meer terug naar de winkel. Ook hebben we de auto op 4WD gezet om dit eens uit te testen. Ging prima! Tijdens een wandeling kwamen we een stukje tegen genaamd de Spider Walk, hier moest je zoals het woord al zegt als een spin langs de rotsen lopen omdat het er smal was en er over de bodem water stroomde en de rotsen glad waren. Best eng! 's Avonds hebben we een mooie echte Aussie zonsondergang gezien en daarna een schitterende sterrenhemel. 's nachts werd het erg koud, dus weer erg blij met onze warme slaapzakken!
De volgende dag nog een mooie wandeling door Knox Gorge gemaakt met een steile afdaling met gruis en uitkomens bij een waterval waar we niet verder mochten. Daarna doorgereden naar onze nieuwe campingplek bij Dales Gorge en daar 's middags een mooie wandeling gemaakt met alweer een steile afdaling. Aan het eind wachtte ons een lekkere duik in fresh water, onze douche van de dag.

Groetjes! Niels en Sara

• 10 September 2010 - 07:39

Rody:

Zit nu in de bus naar mn werk, maar dit klinkt veel leuker! Veel plezier nog. Grtjs.